Dažniausiai užduodami klausimai
1. Kur kreiptis dėl kompensacijos už šildymą ir karštą vandenį?
Kreipkitės į Lazdijų rajono savivaldybės Socialinės paramos skyrių.
2. Kur kreiptis norint išsiaiškinti dėl mokesčių už šildymą ir karštą vandenį skaičiavimo?
Kreipkitės į UAB “Lazdijų šiluma” apskaitininkę I. Klėjienę (Gėlyno g. 10, Lazdijai) arba skambinkite tel. 8 (318) 54034.
3. Kaip apskaičiuojamas sunaudotas šilumos kiekis butuose?
- Šildymo sezono metu.
- Nešildymo sezono metu.
4. Kokie normatyvai taikomi karšto vandens cirkuliacijai palaikyti?
- kai karšto vandens tiekimo ir cirkuliacijos stovai įrengti pagalbinėse patalpose bei įrengtas vonios šildytuvas – 160 kWh/ butui per mėn.;
- kai karšto vandens tiekimo ir cirkuliacijos stovai įrengti pagalbinėse patalpose bet nėra vonios šildytuvo – 80 kWh/ butui per mėn.;
- kai karšto vandens cirkuliacija yra tik namo rūsyje – 10 kWh/ butui per mėn.;
5. Ką daryti jei nešyla vonios šildytuvas ar yra nepakankama karšto vandens temperatūra?
- Lazdijuose gedimo registravimui tel.(8 318) 51797; atsakingas asmuo S. Valukonytė tel. (8 318) 52743; 8 699 87405.
- Veisiejuose gedimo registravimui tel. (8 318) 56671; atsakingas asmuo K. Valentukonis tel. ( 8 318) 56671; 8 656 12595.
6. Ką daryti, jei įsiskolinau už šilumą ar karštą vandenį?
7. Kas yra dienolaipsniai?
8. Ką daryti jei bute sugedo karšto vandens skaitiklis ar reikia jį atplombuoti, ar užplombuoti?
- Lazdijuose, Mindaugas Skripkauskas tel.(8 318) 52743; 8 652 69060.
- Veisiejuose, Kęstutis Valentukonis tel. (8 318) 56671; 8 656 12595.
9. Kokie šilumos paskirstymo metodai taikomi daugiabučiams namams?
10. Kaip taupyti šilumą gyvenamuose namuose?
11. Kas reglamentuoja šildymo sezono pradžią ar pabaigą?
Šildymo sezoną galima pradėti, kai tris paras iš eilės vidutinė lauko oro temperatūra yra žemesnė už +10 oC, ir baigti, kai ši temperatūra tris paras iš eilės yra aukštesnė už +10 oC.
Šildymo sezono laikotarpiu butai ir kitos patalpos daugiabučiame name privalo būti šildomi, atsižvelgiant į teisės aktuose nustatytas higienos normas.
12. Ką daryti šildymo ar karšto vandens sistemų avarijos atveju?
Jeigu Jūsų daugiabučio gyvenamo namo šildymo ir karšto vandens tiekimo sistemas prižiūri UAB „Lazdijų šiluma“, apie avariją praneškite telefonais:
- Lazdijuose, atsakingas asmuo M. Skripkauskas, tel. (8 318) 52743; 8 652 69060, poilsio bei švenčių dienomis, taip pat darbo dienomis po 17 oo val. – tel.(8 318) 51797.
- Veisiejuose, atsakingas asmuo K. Valentukonis, tel. ( 8 318) 56671; 8 656 12595, poilsio bei švenčių dienomis, taip pat darbo dienomis po 17 oo val. – tel.(8 318) 56671.
13. Kas yra buto sąlyginis (šildomas) plotas?
Buto sąlyginis šildomas plotas, tai buto naudingasis ( šildomas) plotas, padidintas proporcingai tiek, kiek yra padidinta statinio projekte numatytų šildymo prietaisų galia. Kai prietaisų galia atitinka statinio projekte nustatytą galią, sąlyginis šildomas plotas ir naudingasis ( šildomas ) plotas sutampa.
Dėl duomenų trūkumo, šiuo metu skaičiuojant mokesčius už šiluminę energiją daugiabučiuose gyvenamuose namuose, laikoma, kad sąlyginis šildomas plotas atitinka naudingąjį plotą.
14. Ar gyventojų nesumokėti mokesčiai už šilumą neišdalinami likusiems daugiabučio gyvenamo namo butų savininkams?
Atsakymas vienareikšmiškas – tikrai ne. Jei šilumos tiekėjas visas vartotojų skolas išdalintų likusiems mokiems butų savininkams, tai jis išvis neturėtų jokių skolininkų. Deja, taip nėra. Gyventojai įmonei pastoviai skolingi keletą šimtų tūkstančių litų.
Šiluma, sunaudota pastate pagal įvadinio šilumos apskaitos prietaiso parodymus, yra paskirstoma visiems daugiabučiame gyvenamajame name esantiems butams. Kiekvienas buto savininkas moka tik už jam priskirtą sunaudotos šilumos kiekį. Gyventojams, nesumokėjusiems mokesčių už ataskaitinį mėnesį, priskaičiuojama skola, nesumokėjus kitą mėnesį skola dar padidėja ir t.t.
UAB „Lazdijų šiluma“ atsakingi darbuotojai seka kiekvieno skolininko skolų dydį, teikia jiems įspėjimus, ruošia susitarimus dėl skolos sumokėjimo dalimis. Nepavykus susitarti, skolos išieškomos teisminiu keliu.
15. Ar gali du buto bendrasavininkai atskirai mokėti už šilumą už jiems priklausančias dalis, vienas- 1/3, kitas 2/3?
16. Ar galima mokesčius už šilumą mokėti internetu?
17. Kur kreiptis vartotojui nepavykus išspręsti ginčo su šilumos ar sistemų priežiūros paslaugų tiekėju?
Ginčus, kylančius iš sutartinių santykių tarp vartotojų ir šilumos bei karšto vandens tiekėjų ar priežiūros paslaugų teikėjų, jei jų nepavyko išspręsti abipusiu susitarimu, neteismine tvarka nagrinėja šios valstybės ir savivaldybės institucijos:
- Valstybinę energetikos reguliavimo tarybą – dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo,energetikos objektų, įrenginių ir apskaitos priemonių gedimų, eksploatavimo, energijos kokybės reikalavimų, energijos apskaitos ir apmokėjimo už suvartotą energiją pažeidimų, avarijų, energijos tiekimo nutraukimo, sustabdymo ar ribojimo, dėl šilumos ir karšto vandens sistemų prižiūrėtojo veiklos ar neveikimo (www.regula.lt);
- Savivaldybės vykdomoji institucija – dėl šilumos ir karšto vandens tiekimo organizavimo, dėl daugiabučių namų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros tarifų nustatymo, dėl administracinę priežiūrą atliekančių pareigūnų įgaliojimų bei šios priežiūros atlikimo tvarkos. Vartotojas turi teisę kreiptis į vietos savivaldos instituciją (http://www.lazdijai.lt/);
- Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba – dėl šilumos energijos pirkimo – pardavimo ar paslaugų teikimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo ir kitose numatytose valstybinės vartotojų teisių apsaugos srityje (www.vvtat.lt).
18. Ar šilumos tiekėjas suinteresuotas gauti kuo daugiau pajamų bei pelno?
Pagal Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo ir Šilumos kainų nustatymo metodikos nuostatas, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, nustatydama šilumos tiekėjams šilumos bazines kainas (3–5 metams), nustato būtinąsias šilumos tiekimo sąnaudas: darbo užmokesčio, socialinio draudimo, ilgalaikio turto nusidėvėjimo, gamybos ir perdavimo įrenginių remonto, turto eksploatavimo sąnaudas, mokesčių, bei kitas šilumai pagaminti ir patiekti vartotojams būtinas sąnaudas. Šios sąnaudos yra sąlyginai pastovios, t. y. jas šilumos tiekėjai patiria nepriklausomai nuo to, kiek šilumos pagamina ir parduoda vartotojams. Pabrėžtina, kad metinė pastoviųjų sąnaudų suma, įskaitant normatyvinį pelną, yra fiksuotas dydis. Nustatant vieno energijos vieneto kainą, metinė pastoviųjų sąnaudų suma yra dalijama iš prognozuojamo realizuoti šilumos energijos kiekio.
Realizuotos šilumos energijos kiekis priklauso nuo keleto veiksnių, įskaitant lauko temperatūrą, vėjuotumą, vartotojų skaičių (ypač didžiųjų vartotojų) ir vartojimo intensyvumą. Todėl prognozuotas šilumos energijos realizacijos kiekis dažniausiai nesutampa su faktiniu šilumos energijos realizacijos kiekiu.
Atsižvelgiant į tai, kad būtinųjų šilumos tiekėjo sąnaudų suma yra fiksuota (metų laikotarpiui) ir žinoma prieš prasidedant ataskaitiniam laikotarpiui, o faktinė realizuoto šilumos energijos kiekio apimtis yra žinoma jau pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, Šilumos kainų nustatymo metodikoje yra numatytas realizuotos šilumos kiekio pokyčio koregavimo koeficientas. Šio koeficiento naudojimas užtikrina, kad vartotojai nepermokėtų, jei faktinis realizuotos šilumos kiekis yra didesnis nei buvo prognozuota, ir kad šilumos tiekėjai padengtų nustatytą sąnaudų sumą, jei realizuotos šilumos kiekis yra mažesnis nei buvo prognozuota. Taigi, jei praėjusį ataskaitinį laikotarpį šilumos energijos buvo realizuota daugiau nei prognozuota, ir šilumos tiekėjas dėl to turėjo daugiau pajamų, šia papildoma pajamų suma yra mažinama šilumos tiekėjo per ateinantį laikotarpį dengtinų metinių sąnaudų suma, įskaitant normatyvinį pelną, t. y. atitinkama dalimi mažinama ateinančio laikotarpio šilumos energijos kaina.
Apibendrinant konstatuotina, kad šiuo metu taikoma šilumos energijos kainodaros sistema užtikrina, kad šilumos tiekėjo pelnas nepriklauso nuo realizuoto šilumos energijos kiekio. Kasmetinė šilumos energijos kainų perskaičiavimo procedūra užtikrina, kad šilumos tiekėjo realizacijai viršijus prognozuotą apimtį ir dėl to gavus papildomų pajamų, atitinkama apimtimi yra sumažinama šilumos energijos kaina ateinančiam laikotarpiui.
(Paruošta pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos išaiškinimą)